1. marts er det 25 år siden, at vores adm. direktør, Peter Kranz, blev ansat i Eurotag Danmark A/S. Det arbejdsmæssige sølvbryllup lå dog langt fra i kortene, for jobbet var blot tænkt som en trædesten i karrieren for den dengang 29 år unge bygningsingeniør.
- Hvis nogen på det tidspunkt havde forudsagt, at tagpapbranchen skulle blive så stor en del af mit arbejdsliv, havde jeg rystet på hovedet af dem. Sådan så min plan slet ikke ud, men branchen krøb ind under huden på mig, for den er spændende og fuld af dynamik, og jeg har aldrig fortrudt, at jeg blev tagpapmand, siger Peter Kranz.
At Eurotag Danmark blev så stor en del af Peter Kranz’ arbejdsliv skyldtes ikke mindst, at virksomhedens på det tidspunkt svenske ejere ikke var tilfreds med resultaterne. Og da talentet og engagementet hos virksomhedens nye mand var overbevisende, fik Peter Kranz snart tilbudt at overtage ledelsen.
Ryddede op i organisationen
Han tog fat på at rydde op i Eurotag Danmarks organisation og fik stille og roligt vendt udviklingen. Det førte til, at han blev inviteret med i ejerkredsen, hvor han efterhånden øgede sin andel. I dag ejer Peter Kranz hele virksomheden. Han står blandt andet bag udviklingen af Eurotag Danmark fra en ren materialeleverandør til også at udgøre den markedsføringsmæssige paraply for tagdækkervirksomhederne i branchenetværket Tæt Tag Danmark.
Hen over årene har Peter Kranz kastet sig over alle tagpapbranchens aspekter. Jubilæumsdagen den 1. marts tilbragte han således på den amerikanske tagdækker-brancheorganisation NRCA’s årlige kongres i Las Vegas. Ifølge Eurotag Danmark-direktøren kan den danske tagdækkerbranche lære meget af NRCA, der har arbejdet for at udvikle tagdækkererhvervet siden 1886 og har flere end 3500 medlemsvirksomheder.
Meget mere end forretningsinteresse
Men Peter Kranz er langt fra kun interesseret i det forretningsmæssige. Han er stærkt optaget af tagbelægningers stadig større betydning for bygningers klimaegenskaber og entusiastisk, når snakken handler om tagdækkerbranchens rekruttering af nye medarbejdere.
- Vi har fantastiske muligheder for at påvirke byggeriet i en mere grøn og bæredygtig retning i kraft af vores produkter. Men som branche er vi udfordret i forhold til at sikre løbende fornyelse af medarbejderstaben. Heldigvis har vi fået etableret tagdækkerfaget som en faglig uddannelse, men vi er nødt til konstant at arbejde for at udbrede kendskabet til tagdækning som et fag med store udviklingsmuligheder, siger Peter Kranz.
Når der skal kobles helt af fra tagbranchen, bruger Peter Kranz helst sin tid på familien, der består af hustruen Valena Coelho og parrets seks sammenbragte børn i alderen fra 11 til 24 år. Især skirejser med østrigske Wagrain som en af de foretrukne destinationer er et hit hos familien Kranz.